BILDTERAPI

  2013-11-03 / 17:55:00 / Allmänt /
Jag berättade ju för ett tag sen att jag och min psykolog har börjat med bildterapi och färger. Jag tycker faktiskt att sånt är jättekul, att bara en färg kan ha så stor betydlse för oss både fysiskt och psykiskt. Jag fick hem ett häfte med olika färger och dess betydelse och jag täntke att jag skulle dela med mig lite av det till er. Tycker att ni borde prova det också :) om jag har förstått det rätt kan man genom att "ta in" en färg kunna "rehabilitera" det känslan som följer med färgen. 
Tänk på en färg.. den första som kommer upp. Håll inte på att ändra utan ta den färg som kommer upp först och som känns rätt. Oavsett vad det är för färg har det olika betydelse.. här är några exempel:
Blå:
Blått ger en känsla av lugn, stillhet och frid genom sin stillande inverkan på tankarna. Att tänka att du badar i blått hjälper dig att centrera dig och skydda dig fårn förtätad energi i omgivningen. Färgen förknippas med tålamod, tillit, accepterande, förlåtelse och oberoende. Dessutom har det en lugnande inverkan på människor som är nervösa, maniska eller upphetsade.
 
Gul:
Den gula färgen är strålande, solig, glad, överflödande, fertil och uppfriskande. Det är färgen för intellekt och används för mental stimulans. Den förbättrar minnet, kreativiteten och vår förmåga att uttrycka oss. Färgen kan också ge klart fokus för at skriva och läsa den inspirerar till nya idéer. Det kan lösa upp pessimism och förbättra självkänslan. Dra nytta av den här färgen för att få glädje, förnyelse, optimism, underhållning, skratt, inre styrka, minska stress och för att lösa upp nervös spänning. 
 
Röd:
Rött innehåller oändlig energi, värme, vitalitet och kraft. Det är färgen för entusiasm, passion, sensualitet, mod, optimism, motivation och bedrifter. Rött drar tills ig pengar, framgång och nya möjligheter. Den väcker kreativiteten och hjälper oss uppnå de mål vi sätter upp. Färgen löser upp toxiska energier, tankar och känslor i kroppen. 
 
Grön:
Grön hjälper till att bli av med rädsla, lugnar kroppen och lindrara frustration och ilska. När man bearbetar något från det förflutna kan grön hjälpa dig att hita harmoni i situationen. Grönt hjälper till att släppa taget om negativa mönster och föreställningar samt hitta centrering. Om man släppnar av och fyller på med grön färg fyller vi på med ny energi. Grön förknippas också med hopp, ökad självkänsla, pengar coh överflöd. Det är en färg för fertilitet, saning, ungdomlighet, oskuldsfullhet och läkning. 
 
Brun:
Brunt är färgen för jord, vinterdvala, näring och stabilitet. Det försätter oss i kontakt med naturen, vår djuriska visdom och den universiella intelligensen. Brunt bidrar också till att skapa sunda gränser och få ett balanserat perspektiv på saker och ting. Det hjälper att stärka din egen energi och kreativitet, men också vår praktiska, tålmodiga, metntala stabilitet och trygghet förstärks genom brunt. 
 
Jag har fler färger i mitt häfte men orkade inte skriva ut alla, det står även mer om varje färg så vill ni veta mer om någon av de färger som står här eller någon annan hör bara av er, annars hittade jag några länkar som kanske kan hjälpa:
http://w-sv.encolo.com/c-health/fargterapi-vad-ar-det-och-hur-fungerar
http://paranormal.se/topic/farg.html
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious