FÖRINTELSENS MINNESDAG

  2013-01-25 / 17:10:58 / Allmänt /
Egentligen är ju inte förintelsens minnesdag förän på söndag, en eftersom vi inte är i skolan då så uppmärksammades den lite extra idag. Några elever i min paralellklass hade ordnat en jättefin dag med gäster och fika :) En av gästerna var Annika Thor som har skrivit En ö i havet, som ni alla säkert har sett på tv, den gick som serie när jag va liten. Intressant att höra bakkgrunden till de böckerna och hennes senaste som är en roman skriven för vuxna som också handlar om flyktingarna från Tyskland.
  Den andra gästen var Emma Matinovic som var en av de överlevande på Utøya den 22 juli 2011. Båda föreläsningarna var intressanta men Emmas var fruktansvärt gripande och hade jag inte läst hennes blogg igårkväll hade jag nog tagit ännu värre vid mig än vad jag gjorde nu. Jag minns ju hur det va när jag följde rättegången från Olso... slutade ju en dag med att jag satt och storböla på bussen hem från skolan.
 
Jag tycker iallafall att det är vitkigt att vi får se och höra allt detta hemska som har skett så vi blir medvetna om det, för även om det skedde för snart 70 eller 2 år sedan måste vi gå ihop och visa världen att detta inte är acceptablet, vi måste se och lägga märke till saker som verkar annorlunda och fel innan något hemskt händer. Det är som Emma sa: "Det är inte de som härjar och går omkring och skriker att de hatar muslimer t.ex. som vi ska vara rädda för. Det är de personer som sitter instängda i ett rum någonstans och lägger ut precisa planer över dåd vi ska vara rädda för, de som helt plötsligt åker till ett annat land i 3 månader utan förklaring!"  
 
Jag vet att vissa säger att "Nu måste vi gå ihop och motverka det här politiskt" men nej det måste vi inte, vi kan göra precis lika mycket skillnad utanför politiken. Jag peronsligen har väldigt svårt för politiker och har väldigt svårt att lite på dem då de i 9 fall av 10 aldrig håller vad de lovar och då menar jag alla partier! Men man kan göra folk medvetna ändå, gör som dessa tjejer gjorde för skolan idag, bjud in kompenenta peronser som kan sprida budskapet vidare, åk och besök platser och se med egna ögon vad det är som har skett och berätta vidare. Vi kan göra skillnad! Ingen kan allt själv, men tillsammans kan man uträtta stordåd! Lägg märke till vad det är som sker omkring dig och tveka inte om något kontigt eller underligt händer. Tillsammans, politiskt eller opolitiskt bunden kan vi, kanske inte segra över ondskan men iallafall, minska drastiskt att något så hemskt som förintelsen och ännu en masaker sker i vår tid.
 
Emma har också lanserat en bok som nu också har översatts till svenska, läs och bli medveten!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious