DINKEL BAGUETTER

  2013-08-09 / 21:45:12 / Kost /
Idag lyckades jag, jag lyckades få ihop ett riktigt bra recept för grova, nyttiga baguetter... jaa, jag vet att jag måste öva lite på att forma dom men det är väl ändå smaken som räknas eller? ;)
Grova Dinkel Baguetter:
6 dl kallt vatten
2½ tsk salt
25 g jäst
9 dl Dinkelmjöl fullkorn
6 dl Grovt Rågmjöl
 
Blanda ut jästen i vattnet ihop med saltet tills jästen har "smält", tillsätt sedan mjölet och rör om ordentligt, antingen med en träsked eller i en maskin i 10 min. Lämna att jäsa under handduk i 2 timmar.
Ta sedan upp degen och forma baguetterna i önskad storlek och form och låt jäsa under handduk på plåt i ytterligare 25 minuter.
Pensla med lite vatten och skjutsa sedan in i ugnen på 250°C i 20-25 minuter. Låt svalna på galler.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious